Photoshop tips - porträtt

Tänkte lägga upp ett tips på hur du lätt kan göra en bild att se ut som ett porträtt i photoshop :) Nu är inte jag så jätteavancerad så det går ju att göra det mycket bättre men detta sättet är enkelt och går relativt snabbt :) Hoppas ni får någon nytta av det iallafall!


Såhär kommer det ungefär se ut när det är klart!


Öppna din bild som du vill jobba med. (Det är lättast om det är en bild på en person med mörkt hår, om man gör på det här sättet)

Svartvitt
Första steget är att vi ska göra bilden svartvit. Det finns många olika sätt att göra det på men jag tycker det är enklast och blir bäst om man använder sig av övertoningskartan. Välj först svart som förgrundsfärg och vit som bakgrundsfärg. Välj sedan Lager - Nytt justeringslager - Övertoningskarta (på engelska: Layer - New Adjustment layer - Gradient Map).
Övertoningskartan omvandlar skuggor (mörkaste partierna) till svart och högdagrar (ljusaste) till vitt. Allt toner mellan svart och vitt hamnar på övertoningens gråskala.



Nivåer
Ovanpå Gradient Map kan man lägga på lite nivåjustering (Levels), om det behövs. Välj isåfall Lager - Nytt justeringslager - Nivåer (på engelska: Layer - New adjustment layer - levels). Dra det vänstra och det högra handtaget mot mitten tills du får en bra kontrast i bilden. Justera eventuellt mellantoner med det mittersta handtaget.


Överexponering
Nästa steg igen blir att få bilden överexponerad. Fundera inte på att det kanske ser konstigt ut, det är meningen. Lägg på ytterligare ett justeringslager med nivåjustering (nivåer) genom att välja Lager - Nytt justeringslager - Nivåer.
Här ska du försöka öka på det ljusa i bilden, dra alltså det högra handtaget mot mitten tills ansiktet "fräts ut" och blir nästan helt vitt. Ögonen, munnen och andra detaljer bör man dock kunna se.



Skuggor
I nästa steg är det dags att ta fram skuggorna, dvs. de partierna, ännu lite mer. Lägg därför på ytterligare en nivåjustering, Lager - Nytt justeringslager - Nivåer. Den här gången ska du som sagt försöka få fram skuggorna. Dra därför det vänstra handtaget mot mitten tills du ser att exempelvis ögon och hår blir mörkare.

Trolla bort bakgrunden

Näst sista steget blir att trolla bort allt utom ansiktet. Skapa ett nytt lager genom att välja Lager - Nytt - Lager (Eng. Layer - New - Layer). Välj en stor mjuk pensel, c:a 100/200 pixlar beroende på hur stor din bild är. Måla sedan med vitt runt ansiktet. Eftersom det är en så stor mjuk pensel kommer det att komma en del vitt på ansiktet också, det tycker jag blir ganska ok eftersom man får mjukare konturer då.

Försök att måla bort bakgrund och annat. Radera med en lika mjuk pensel. Använd en mindre pensel för att måla över detaljer som lyser igenom. Det gör inget om det är kvar lite "mörkt" runt ansiktet, det kan annars se ut som om ansiktet är urklippt.

Sista steget - Färg
Det sista steget kan man hoppa över om man vill, men det kan ju bli finare med en varm ton i bilden. (jag har inte gjort med färg på min bild). Gör ett till lager genom att välja Lager - Nytt justeringslager - Färgbalans (eng. Layer - New adjustment layer - color balance). Färgbalansen låter dig öka olika toner i en bild.

FÖRE                                                 EFTER



Som sagt så är jag bara nybörjare så klaga inte om jag missat massa saker eller så, men säg gärna till om jag glömt nåt som gör att det inte går, bara att fråga  :)

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: ewelina

ja du orkar du :D

2009-07-16 @ 18:51:03
URL: http://eweliinalinnala.blogg.se/
Postat av: wear a smile, it goes with everything

okej, det har jag aldrig ätit! Det kanske man borde testa nån dag =)



I helgen ska jag åka till pojkvännen. Det ska bli mysigt. Vi kan bara ses varannan vecka för han jobbar helger. Sen bor vi lite långt ifrån varandra typ 15 mil så vi kan aldrig ses på vardagar heller .. för då jobbar ju jag.



Va ska du hitta på? =)

kram!

2009-07-16 @ 22:49:34
URL: http://martinastork.blogg.se/
Postat av: I Z Z A H ~ S V A R A R

tack ska du ha !

samma här idag har det vart regn, åska åh blixtrar ! rätt mysigt men vill hellre ha sol åh vackert väder hehe ... :P så vad gör du nu då ?

2009-07-16 @ 23:48:44
URL: http://HTTP://IZZAH.BLOGG.SE

Kommentera mitt inlägg här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

Adress till din blogg/hemsida:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0